RIGOR MORTISS Wbrewny CD
The band from Płock is back with a new album. The previous release of "Brud" (released on Requiem Rec.) already showed that there is no doubt why musicians had returned after many years of silence and that they still have much to say, thus they have a vision of their own reinvention. Today, Rigor Mortiss, thanks to the "WBREWNY" album, is pursuing the newly chosen path even more boldly, cutting off from the burden of the past, without any complexes. We deal with heavy, seemingly predatory music, but also singularly toned down due to interesting arrangements. There is a captivating trans-like repetition based on a strong guitar groove, balanced by the sounds of often phenomenal samples and the proper build-up of the atmosphere. From the whole album an intriguing story emerges, created thanks to lyrical miniatures, songs about the fear, pain of existence, passing away, almost mythical Haenyeo women and their own reminiscences. There are two unusual tracks here on the album that are worth mentioning: "Cyborgernas Bön", which were based on Eugeniusz Rudnik's "Miniatures" samples, and "Escape from the Flashback", the fragments of served as a soundtrack to the award-winning "Klechdy" ("Folk Tales") movie awarded on many festivals.
Płocki zespół powraca z nową płytą. Już poprzednie wydawnictwo „Brud” (opublikowane przez Requiem Rec.) pokazało, że muzycy nie bez powodu reaktywowali się po wielu latach milczenia, że nadal mają wiele do powiedzenia, że posiadają wizję nowych siebie. Dzisiaj Rigor Mortiss za sprawą krążka „WBREWNY”, jeszcze mocniej, odcinając się od bagażu przeszłości, bez kompleksów, kroczy jeszcze śmielej nowo obraną przez siebie drogą. Dalej mamy do czynienia z muzyką ciężką, pozornie drapieżną, lecz również osobliwie stonowaną za sprawą ciekawych rozwiązań aranżacyjnych. Jest tutaj zniewalająca repetycja, trans, oparty na mocnym gitarowym groovie, równoważony dźwiękami często zjawiskowych sampli i odpowiednim budowaniu klimatu. Z całości wyłania się intrygująca opowieść, snuta za sprawą lirycznych miniatur, pieśni o leku, bólu istnienia, przemijaniu, niemalże mitycznych kobietach Haenyeo, i własnych reminescencjach…
Warto nadmienić, że na krążku znalazły się dwa nietypowe utwory Cyborgernas Bön*, oparty na samplach MiniaturEugeniusza Rudnika oraz „Escape From The Flashback”, którego fragmenty posłużyły jako ścieżka dźwiękowa do zbierającego liczne nagrody na festiwalach międzynarodowych filmu „Klechdy” („Folk Tales”).
Album wydany w limitowanym nakładzie 500 szt. w digipacku.